Translate

miercuri, 27 iulie 2011

Raspuns la comentariul doamnei Rodica Manole


              Inainte de a raspunde trebuie sa facem urmatoarele                   marturisiri:
1.       Ma simt fascinat de lucrarea invatatorului Vasile Babus, “Monografia satului Gostilele, com. Fundulea, jud. Ilfov”;
2.       M-am simtit fascinat, acum mai bine de 20 de ani, de    cuvintele lui Gheorghe al Maritei, fie-i tarana usoara, un minunat taran gostilean ce a copilarit in gospodaria “Domnului” si care mi-a vorbit despre acest om atat de frumos cum numai un om simplu cu mintea isteata de taran o poate face;
3.       Mi-am propus sa descopar lucrarea invatatorului Vasile Babus odata cu cititorii acestui blog.
Deci raspunsul este ca nu stiu daca lucrarea contine vreo mentiune legata de practica apiculturii. Dar as face pariu ca nu deoarece sunt convins ca Vasile Babus facea pionierat, era deschizator de drum in ale stuparitului pe meleaguri gostilene.
O sa vedem impreuna daca am avut dreptate.
              Multumim doamnei Rodica Manole pentru cuvintele adresate!

luni, 4 iulie 2011

Monografia satului Gostilele, com. Fundulea, jud. Ilfov (III)

In curtea bisericii "Sfantul Nicolae" din Gostilele unde se odihneste din 15 septembrie 1932 preotul Panait Nitulescu
Preotul paroh Panait Nitulescu impreuna cu familia
                   Hrana sateanului.  Avand in vedere muncile grele facute mai ales in timpul verii, cand ultimul strop de energie din trupul vlaguit al sateanului este epuizat, putem spune ca hrana sateanului nu corespunde cerintelor fiziologice.
                   Dintre alimente, painea pe care o prepara femeile in casa predomina in hrana sateanului.
                   Mamaliga este consumata mai putin si mai mult in casa, niciodata nu se consuma in stare rece. Cand pleaca sateanul la plug sau secera femeia ii pune in traista, paine, cateva cepe sau usturoi si sare. Rar cand la ora pranzului i se aduce o ciorba acra cu bors si “taietei” (faina cu ou). De multe ori pleaca la camp, chiar numai cu paine goala si un urcior sau “bota” cu apa.
                   Pentru aceasta am spus ca hrana sateanului in timpul muncilor este putin substantiala.
Biserica "Sfantul Nicolae" din Gostilele asa cum arata in mileniul trecut
                   Ar avea posibilitatea sa se hraneasca mult mai bine, dar mentalitatea ce stapaneste totdeauna pe sateanul nostru, il face de vinde chiar ieftin ouale, branza, untul, puii, numai bani sa iasa! Am vazut sateni vanzand ouale si branza si cumparand peste sarat de la oras – sub motiv ca acesta e mai spornic.
                   Probabil, fiind prea sarat, nu se poate consuma in cantitate mare si facandu-i omului sete, isi umple stomacul cu apa. Carnea, in alimentatia lor, este intrebuintata putin. Rareori in zile de sarbatoare, daca prinde si taie un pui, pe care-l gateste rudimentar facandu-l cu ceapa (tocana) sau cu bors (ciorba). La Craciun, aproape fiecare taie un porc pentru indestularea gospodariei cu carne si grasime. Din carnea lui stiu sa prepare carnati, caltabosi si toba. Restul se consuma afumata, dupa ce se sara din belsug pentru a nu se strica. La Pasti se obisnuieste a se taia un miel; in colo, sateanul nu se mai atinge de carne.
Simion Arma (Batu), satean gostilean din perioada interbelica


                   Totul este vandut pe bani; pe care de multe ori nu stie sa le dea o intrebuintare buna, dandu-i pe bautura, lux si pe alte lucruri de putin folos.
                   Copiii, de asemenea, sunt slab alimentati si cu organismul slabit; teren bun pentru o multime de boli. Un mare blestem pe capul satenilor este faptul ca de vreo 15 ani incoace au inceput sa sadeasca butasii unei vite numita producatoare directa (hibrizi) care da un vin prost, pe care satenii il beau si’n culcare si’n sculare. Ba din tescovina  si chiar din vin fabrica rachiu tare, pe care il beau in mare masura. Raul si mai mare este ca nu feresc nici copiii de aceste bauturi. Au fost cazuri cand mi-a venit copilul la scoala beat, care fiind intrebat de ce a baut, mi-a raspuns ca n’a baut vin, dar i-a pus mama-sa in strachina vin ca sa manance cu paine. Ar trebui sa nu se lase satenilor dacat  300-400 fire de vita pe langa gospodarie, pentru ca - fiind regiune de ses, e lipsita de fructe – copiii sa manance struguri; restul sa fie scoasa din radacini, cum a facut odata regele dacilor Burebista, indemnat fiind de Deceneu.
Preotul paroh Ioan Georgescu impreuna cu familia